I min præsentation på SAS Fans Programmerings Netværksmøde præsenterede jeg mine bud på de bedste recourser at lære SAS programmering online. Jeg har forsøgt både at inkludere nogle åbenlyse og nogle ikke-så-åbenlyse. Disse er listet nedenfor med en kort præsentation af hver.
- Dokumentationen: Hvis man er i tvivl om en/et Statement, Funktion, Metode, Option osv bør SAS Dokumentationen være det første sted man kigger. Dette er åbnlyst for mange, men bestemt ikke alle. SAS er som sprog meget veldokumenteret. At lære at bruge dokumentationen ordentligt er ligefrem propertionelt med at blive en bedre SAS programmør.
- SAS-L: SAS-L (kræver login) er det første virtuelle disusion-board til at spørge, svare og diskutere problemer i SAS. Oprindeligt sat op som en mailing liste i de tidlige 90'ere. De længste og mest dybdegående diskusioner jeg har set online har foregået på SAS-L. Der kan søges på både titel, fritekst, poster osv. Søg fx på en frequent poster som Ian Whitlock, Paul Dorfman, Peter Crawford, Arthur Tabachneck osv.
- SASENSEI: Test din viden og bliv endnu klogere på programmering i SAS med SASENSEI. Et spørgsmåls baseret online spil, som quizze selv eller mod andre. Alle spørgsmålene er skrevet og grundigt gennemgået af andre brugere. Gør det til en sund og sjov overspringshandling at tage et par spørgsmål om dagen. Jeg garanterer at alle kan lære noget her.
- Blogs: SAS Institue har et væld af blogs, hvor (primært) medarbejdere skriver om deres felt. SAS Blogs er en god måde at holde sig opdateret på éns felt. De fleste posts er meget velskrevne. I kan se alle blogs fra SAS Institute på deres Blog Directory. Mine egne favoritter er The Do Loop (Rick Wicklin), The SAS Dummy, SAS Users og Graphically Speaking.
- Github: Der findes mange Github repositories derude, hvor folk deler deres kode. Fra et programmerings perspektiv er der dog ingen over eller ved siden af rogerjdeangelis. Roger har gjort et gigantisk stykke arbejde ift at indsamle tips og tricks og gøre koden direkte genbruelig. Når et godt trick bliver posted på community.sas.com / SAS-L / Stackoverflow går der ikke længe før den ligger på Roger's Github. Over årene er der samlet ca 4.000 (!) tricks. Et godt sted at lede hvis man skal bruge et quick-fix på et specifikt problem.
- Lexjansen: Lexjansen.com er stedet for dig som elsker at læse artikler. Præsentationer til SAS Global Forum, SUGI, Pharmasug osv. er som regel fulgt af en artikel på et begrænset antal sider. Siden her er et godt værktøj til at finde artikler på lige det emne du interesserer dig for. Eller lige den forfatter du synes om.
- SAS User Groups: Der findes et hav af regionale SAS User Groups, som deler SAS viden online. Èn jeg vil fremhæve her er BASUG (Boston Area SAS User Group). Her bliver gjort en fantastisk stykke arbejde med at dele SAS viden online. Som regel er der månedlige præsentationer i forskellige grene af SAS programmering med meget kompetente speakers. De to seneste præsentationer på Teams har været med Russell Lavery (Hashing ekspert) og Rick Wicklin (The Do Loop Blog).
- SAS Community (community.sas.com). SAS Institutes officielle community. Med afstand det online forum med den største aktivitet af SAS spørgsmål/svar/diskussioner osv.
Mangler der noget på listen? En stor opfordring til at smide en kommentar om hvordan du holder dig skarp og finder SAS information online.
Tak for gode præsentationer. Jeg ser frem til en masse gode juletips her på det nordiske community
Venlig Hilsen Peter.