Hi.
I'm using MEtadata_getattr and I'm looking for how to extraxt notes from both tables and Data integration studio jobs:
like this:
Also in data integration studio it is possible to set a responsible on the job, how can you extract that:
If anyone also have a list of all the attr you can extract with the Metadata_getattr function would be nice.
Thanks in advance
Querying SAS Metadata gets quickly involved. What helped me a lot in the past to figure out where things are is Metabrowse. Two methods for editing SAS metadata
Having said that:
With both SAS DIS and SAS Metadata no more existing under SAS Viya I'd think twice how much effort I'd still invest into reporting on SAS metadata.
Hej @ErikLund_Jensen .
Du må undskylde jeg tagger dig, men nu ved jeg tilfældigvis at du er 100 meter mester i metatadata. Har du evt. noget input til mit spørgsmål.
God dag.
Mvh
Brian
Hej Brian @Cantona7Rules
Det skal du ikke undskylde, jeg hjælper gerne.
Jeg ved ikke hvor meget du ved om strukturen i SAS Metadata. Metadata er opbygget af objekter, fx job eller tabel, som har nogle attributter, og desuden er metadataobjekterne koblet sammen med associationer. Ingen af de oplysninger, du søger, ligger som attributter på objekterne.
Alle note-teksterne ligger som objekter af typen TextStore, hvor teksten ligger i attributten StoredText. De kan enten være Quicknotes, hvor der er en direkte association mellem fx et Job-objekt og TextStore-objektet, eller Notes, hvor der er et Document-object ind imellem, der både har association til Jobobjektet (evt. flere), og til TextStore-objektet. Endelig kan Document-objektet i stedet for en association til TextStore have en attribut, der peger på en ekstern fil.
Alle tilknyttede personer ligger som ResponsibleParty-objekter, der har en rolle, fx CreatedBy eller ModifiedBy. Disse objekter er associeret til fx. et Job-objekt og til et Person-objekt.
Det er ikke elementært at trævle disse strukturer op med Metadata-get-funktionerne, men det kan gøres. Hvis der er tale om mange objekter, er det meget mere effektivt at bruge Proc Metadata med en XML-specifikationsfil og et XML-map til at indlæse xml-outputtet fra Proc Metadata til et SAS-datasæt. Men det er heller ikke elementært.
Jeg har et indlæg om disse teknikker på FANS Programmering netværksmødet i Aarhus d. 20. marts, hvor emnet er "Hvordan ser man: Hvem der har lavet nye jobs de sidste 14 dage?". Det er jo lidt begrænset i forhold til din problemstilling, så hvis du vil skrive lidt mere om formålet, hvad det er, du ønsker at opnå, kan jeg nok hjælpe bedre. Har du evt. adgang til at bruge SAS Display Manager (det gamle GUI, ofte bare kaldet base-sas). Det indeholder en metadata-browser, som næsten er nødvendig for at lave disse ting.
med venlig hilsen
Erik
Hej Erik @ErikLund_Jensen
Tak for dit fine svar.
Det er jo positivt at det kan lade sig gøre, dog bliver det måske nok noget mere komplekst end jeg havde håbet på, da der ikke er en attribut direkte tilknyttet jobobjektet, så måske skal jeg finde på noget andet.
Jeg har adgang til en base SAS direkte fra vores server.
Jeg vil gerne på bestemte af vores DI jobs, specielt vores DM job, dokumentere forretningslogik direkte i jobbet, for således at kunne trække denne dokumentation ud og bruge i en rapport. Jeg vil selvfølgelig bare kunne dokumentere vores job i et excelark eller lignende, og så lave en rapport herfra, men det bliver bare en ekstra proces, og noget som stille og roligt glider ud at sync. Jeg synes også at det vil være et naturligt sted, altså i selve DI jobbet, at have sin beskrivelse. Jeg kan selvfølgelig bare anvende desc attributten, men denne er begrænset til 200 tegn, som nok er i underkanten. Det er lidt med samme formål jeg gerne vil sætte en ansvarlig på jobbet, således jeg har mulighed for at i rapporten vise hvem den dataansvarlige er, så man ved hvem man skal henvende sig til. En anden måde kunne være at sætte et tag på i desc attr f.eks #DA=bruger, men igen vil det så afgrænse den tilbageværende tekstlængde, jeg kan bruge på reel dokumentation.
mvh
Brian
Hej Brian @Cantona7Rules
Jeg har desværre ikke tid til at arbejde med det i dag, men jeg vender tilbage til dig.
Jeg har lige i dag fået en forespørgsel om det samme fra en anden dansk bruger, og jeg tænker, at jeg vil arrangere et Teams-møde, hvor jeg viser vores setup til metadataudtræk. Er du interesseret i det?
venlig hilsen Erik
Hej Erik @ErikLund_Jensen
Det lyder da godt nok fornemt, hvis du evt. kan kaste et blik på det 🙂
Jeg vil da mægtig gerne se jeres setup af hvordan I har sat jeres metadata-udtræk op, hvis du alligevel skal vise det til en anden.
Rigtig god weekend.
mvh
Brian
Good news: We've extended SAS Hackathon registration until Sept. 12, so you still have time to be part of our biggest event yet – our five-year anniversary!
Learn how use the CAT functions in SAS to join values from multiple variables into a single value.
Find more tutorials on the SAS Users YouTube channel.
Ready to level-up your skills? Choose your own adventure.